جمعه ٢٩ فروردين ١٣٩٣
منو اصلی
دسترسی سریع
اوقات شرعی
سپهر ایرانی

  مقدمه

اهمیت مسأله‌ي «تربیت» را به اهمیت حیات فرد و ملت‌ها تشبیه کرده‌اند؛ به‌همین دلیل رواست بیش‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در «خانواده» و «اجتماع» برای آن صورت گیرد.

احداث مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها، مراکز دینی و فرهنگی پُرشمار، برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص بودجه‌ي کلان، تاسیس سازمان‌ها و تأمین نیروی انسانی و ... همگی برای تربیت آدمی است.

در کشور ما، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با ایجاد شرایط و فضایی متفاوت در جهت حرکت جامعه به‌سمت دین و معنویت، اهداف، ساختار و وظایف نهادها و دستگاه‌های تأثیرگذار در حوزه‌ي «فرهنگ» شامل: «وزارت آموزش و پرورش»، «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي»، «سازمان صدا و سیما» و ... برمبنای تعالیم الهی دین اسلام بازبینی و بازتعریف شد و با تقسیم کاری که بین نهادهای مختلف اعم از دولتی و غیردولتی انجام گرفت سهم هریک در پیشبرد اهداف فرهنگی نظام اسلامی مشخص و معین شد.

اما مأاسفانه امروز با گذشت حود سه‌دهه از شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی، متولیان امر اذعان دارند که در دستیابی به اهداف فرهنگی انقلاب هنوز به آن‌چه بایسته است دست نیافته‌ایم و این مسأله، زنگ خطر را برای جامعه‌ي دین‌مدار ما به‌صدا دراورده است.

  اهداف طرح ملي سپهر ايراني

از آن‌جا که:
 

اولاً: براساس اعتقاد دینی ما ریشه‌ي اصلی همه‌ي مشکلات بشر ناشی از «عدم تربیت صحیح الهی» است و با در نظر گرفتن این‌که در حال حاضر آموزش و پرورش رسمی کشور با مشکلات فراوان و ریشه‌ای دست به گریبان است و با ادامه‌ي روند فعلی نمی‌توان نسل جوان جامعه را آن‌طور که شایسته است به‌سرمنزل «تربیت صحیح» برساند

ثانیاً: بقا و رشد این انقلاب تا حد زیادی به «تربیت دینی نسل جوان» جامعه وابسته است


لذا طرح تربیتی «سپهر ایرانی» به‌منظور ساماندهی، پرورش، هدایت و رشد استعدادهای جوان این مرز و بوم و با محور قراردادن «تربیت دینی نسل جوان» شکل گرفته است.

هدف نهایی و ایده‌آل این طرح عبارت است از:

- پرورش انسان‌هایی متدین و آشنا به احکام شریعت اسلام

-  
آگاه به ارزش‌های فرهنگی و تاریخی ایران

اهل کسب و تولید علم و دانش مفید برای جامعه 

-
دارای احساس مسؤولیت و دغدغه نسبت به اهداف والای دین اسلام

فداکاری در راه تحقق آن‌ها

  گروه مخاطب طرح ملي سپهر ايراني

گروه هدف یا مخاطبین اصل این طرح، دانش‌اموزان ممتاز تحصیلی (دارندگان معدل درسی 18 به بالا) مقطع دوم راهنمایی کشور هستند که پس از طی مراحل گزینش و شناخته شدن به‌عنوان یک «سپهری» در طول چهارسال - از ابتدای مقطع سوم راهنمایی تا پایان دبیرستان - با هدایت مربیان و کارشناسان آموزش دیده و دلسوز از برنامه‌های آموزشی، تربیتی پیش‌بینی‌شده بهره‌مند خواهند شد.

در طراحی و برنامه‌ریزی سرفصل‌های آموزشی ، مراحل اجرا و به‌طور کلی کمیت و کیفیت فعالیت‌های مختلف این طرح سعی بر این بوده که علیرغم محدودیت‌ها و موانعي - که در اجرای پیش‌طرح‌هایی طبیعتاً وجود خواهد داشت - اصول و قواعد علمی حوزه‌ي تعلیم و تربیت به‌خصوص روانشناسی، علوم تربیتی و جامعه‌شناسی حتی‌الامکان سرلوحه‌ي تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد.

لذا مواردی مانند موارد ذيل سرلوحه‌ي فعالیت‌های آموزشی، تربیتی پیش‌بینی‌شده قرار گرفته است:

 

- توجه به ابعاد سه‌گانه‌ي شناختی، عاطفی و رفتاری نوجوانان
- استفاده از شیوه‌ها و قالب‌های متنوع و اثربخش انتقال پیام همانند موارد ذيل:

 

- برگزاری اردوهای هدفمند
- سفرهای زیارتی، سیاحتی
- کتاب‌خوانی
- برپایی گردهمایی‌های منظم
- استفاده از رسانه‌های تصویری
- برقراری ارتباط عاطفی مناسب بین مربیان و متربیان
- برانگیختن مخاطبین از طریق انگیزاننده‌های مادی (جایزه، حق استفاده از تسهیلات فرهنگی، ورزشی و ... و غیرمادی (حس هویت‌زای تعلق به گروه، احساس شخصیت و کرامت نفس، تشکیل گروه‌های دوستی و ...).

- جلب حمایت خانواده‌ي دانش‌اموزان نسبت به برنامه‌ها و اهداف تربیتی طرح


امید است با حمایت مسؤولان و دست‌اندرکاران و نیز راهنمایی‌ها و تذکر صاحب‌نظران و اساتید تعلیم و تربیت بتوانیم با رفع نواقص و کمبودهای احتمالی، خدمتی شایسته و درخور فرزندان عزیز این آب خاک ارائه کنیم.